zofim.org.il
  
 


 
גרעין אנ
חץ  דפי מידע דף הבית » גרעין אנ"ת » רטרו שיק (חדש)

רטרו שיק (חדש) פורסם בתאריך 7/9/2014


ברוך שובכם לפינת רטרו שיק :)

ולמי שזו הפעם הראשוה שלו: היי

אז לקראת הגיוס המתקרב של קומונת י' המוכרים כיום  כגרעין באוה (נחלאוים)

וגם חבריהם שאינם בנח"ל שמתגייסים לתפקידים שונים בצהל שאין להם קשר ישיר לאמנות (אג'נדה ניצחה במשחק הזה)

החלתטי להקדיש את הפינה לאמנות וצה"ל.

אז בהצלחה לכל חברי גרעין באוה ואל תוותרו על האמנות שלכם!!

הכתבה: "צה"ל גרסת גרעין אנ"ת" שפורסמה בפברואר 2006

שבה סו מספרת על הסטודיו שקם באוגדת יהודה ושומרות ואומרת מה דעתה על צהל ואמנות.

 

בימים אלו שואל את עצמו גרעין אנ"ת, גרעין האמנויות של התנועה איך משלבים אמנות בשנת שירות בצורה הטובה ביותר ומי אמור לצאת נשכר.
נשמח אם תצטרפו אלינו באתר ובפורום שלנו ותביעו את דעתכם.
ובינתיים לכל השמינסטים בפרט, וחברי תנועת הצופים בכלל שעדיין תוהים על השילוב הראוי בין תרומה למדינה והתפתחות עצמית, הנה מה שאני אומרת:
אדם שלא מתפתח תמידית במה שליבו נתון אליו, מזייף את הקהילה.
אל תהיו קדושים מעונים, תתנו את מה שאתם באמת אוהבים.
אני שמחה להציג בפניכם את ה"סטודיו", מרכז אמנויות באוגדת יהודה ושומרון היושבת צמוד לרמאללה. מדובר באוגדה מבצעית ובעבודה יומיומית קשה, שמוציאים בה הרבה יותר שעות ביום מבשנת שרות. מדובר במרכז אמנויות שחושף תרבות בפני אנשים שבחיים לא זכו לכך אבל גם נותן מקום לאנשים שאמנות היא חייהם, אבל הם רוצים לשרת בצבא - כי הם ישראלים.
 
אמנים ישראלים - צה"ל גירסת גרעין אנ"ת,
לפניכם בקובץ המצורף בכתבת חדשות של ערוץ 10.
 
"אמנות או נמות" זה מזה פסה...  "כי באמנות כמו באמנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה.."

נפגש בקרוב עם רטרו חדש
=]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

לפינה הראשונה שלנו אני רוצה לחזור לשנותיו הראשונות של הגרעין.

ולעסוק בשאלה החוזרת וחוזרת וחוזרת - מה זה גרעין אנ"ת בשבילך?

אז... ב25/1/2006 כותר אתגר את חברי ובוגרי הגרעין בשאלה זו.

הראשונה לענות הייתה מוגו יפני מקומונה א' הלו היא הילה ווזנר.

 

וכך כתבה:

גרעין אנ"ת- הגשמה חברתית על פי הילה ווזנר

טוב, בעקבות השאלות המהדהדות וחוזרות בקשר למהות הגרעין והצורך בו אני פורסת כאן את משנתי על הגשמה חברתית בגרעין דרך טקס שבועות תשס"ה בעיר העתיקה בבאר שבע.

נפגשנו עם יעל רייטר ממנהלת העיר העתיקה במטרה לארגן במה פתוחה במדרחוב. יעל הייתה מאוד עסוקה עם הפנינג שבועות, לא היה לה זמן לפרויקט חדש אבל הציעה לנו להעלות טקס בהפנינג, הסכמנו. 
החלטנו להעלות את הטקס עם ילדים מבתי הספר אפיק וגבים מכיתות ד-ו. התחלנו לעבוד על ארבע קטעים לטקס:
1. המחזה של מגילת רות- ילדי אפיק.
2. ריקוד שהוא גם תהלוכה (נשיקה גנובה/ דיוויד ברוזה)- בנות אפיק
3. ריקוד עם- בנות גבים
4. עיבוד מוסיקלי לסלינו על כתפנו בסגנון מיומנה- ילדי אפיק וגבים יחד.
בטקס השתתפו כ- 20 ילדים. 

את הטקס עשינו בעיקר כדי לפתח את הילדים מהבית ספר וליצור קשר עם מנהלת העיר העתיקה, שתיתן לנו בסוף להעלות במה פתוחה. בדיעבד אני רואה שהטקס המחיש לי מטרות של גרעין אנ"ת והדרך ליישם אותן:

תהליך חינוכי (אישי וקבוצתי)- כל אחד מהילדים עבר תהליך של פיתוח אחריות (שגרת חזרות), חיזוק ביטחון עצמי (עמידה על במה), פיתוח הקשבה ועבודת צוות (הצגת קטעים משותפים), חיזוק הקשר לעיר והכי חשוב- אמונה של כל ילד בעצמו.
אל דאגה הילדים לא יצאו מושלמים אחרי הטקס ודאגו לגנוב חול צבעוני מהפינות יצירה. כמובן שלא כולם עברו אותו תהליך, אבל כל אחד קיבל לפחות חלק ממה שציינתי קודם.

פיתוח בבאר שבע על ידי "הוספת" אומנות לעיר- כמו שכבר הזכרתי הטקס נעשה במסגרת הפנינג של מנהלת העיר העתיקה שמטרתה לפתח ולהעצים את העיר העתיקה כמוקד תרבות מרכזי בעיר. בהפנינג היו מתנפחים, פינות יצירה, אוהל מסג'ים ויריד אומנים ברחוב סמילנסקי המשופץ. הטקס הוסיף להפנינג פאן אומנותי, חיים ואולי אפילו תחכום.

את הילדים הכרנו במסגרת "תפנית" אבל לא כל הילדים הם "ילדי תפנית". במסגרת ההכנות לטקס הגיעו הילדים במשך שבוע לחזרות בזמן הלימודים, אחר הצהריים ואפילו בשבת. מספר הילדים הנעדרים מהחזרה לא עלה על שני ילדים לחזרה. כאן יש דוגמא טובה לעבודה מתוך הקהילה. הטקס נעשה בתקופה מאוחרת של השנה כאשר הש"שינים כבר היו חלק טבעי מהבית ספר, ביססו את מעמדם, הכירו את הילדים ויצרו קשרים.  זאת לדעתי הסיבה המרכזית להצלחת האירוע, קשר עם קהילה שמגיע מבפנים ובנוי על אמון והיכרות. 

בעקבות הטקס גם למדנו שיעור חשוב בשימוש באומנות ככלי חינוכי. רוב השנה ניסינו למצוא מתודות מתוחכמות שמבוססות על אומנות ובטקס הבנו שכשעשרים ילדים מתופפים ביחד ויש להם הופעה עוד כמה ימים, הם יקשיבו אחד לשני ויעבדו כצוות. התיפוף הוא דוגמא אחת אבל זה התבטא בכל התהליך בשגרת חזרות, חימום, עבודה עם טקסט/ מוסיקה/ כוריאוגרפיה ותנועה.

בקיצור טקס שבועות הוא דוגמא טובה לרעיון ההגשמה חברתית בגרעין אנ"ת, ככה אני רואה את זה.

הילה ווזנר- קומונה א'

 

 

נפגש שוב בחודש הבא עם רטרו חדש .

 

 

 

אישתך.